شناسهٔ خبر: 20578 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کارنامه سال ۹۴ بندر شهید رجایی به روایت آمار و ارقام/ سال رونق تردد کشتی ها به دروازه طلایی اقتصاد ایران

بندر شهید‌رجایی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ثبت رقم ۶۵ میلیون تنی عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا و رونق تردد شناورها در کارنامه عملیاتی بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرنگار واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی دوازده ماهه سال ۹۴ گفت: طی سال گذشته، در مجموع ۶۴ میلیون و ۷۱۴هزار و ۳۲۵ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر طی سال گذشته، ۴۰ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۹۴۷ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۴ میلیون و ۳۵ هزار و ۳۷۸ تن اختصاص به مواد نفتی دارد.

ترانزیت ۴,۲ میلیون تن کالای غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی دوازده ماهه سال گذشته را ۴ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۵۴۳ تن اعلام کرد.  

ایدنی همچنین در ادامه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۲۴ میلیون و ۷۷۹هزار و ۸۸۳ تن عنوان کرد و افزود: در همین مدت، همچنین بیش از ۹ میلیون تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

ترانشیپ غیرنفتی از ۱,۲ میلیون تن گذشت

وی از کابوتاژ بیش از ۱۹۳ هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ یک میلیون و ۲۲۴هزار و ۹۵۸ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

رشد ۲۶ درصدی صادرات کالاهای نفتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۲۶ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته، ۶ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۵۲۳ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.

به گفته ایدنی، دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۶۸ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ۶۹۹ هزار و ۳۲۴ تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۷۴۸ TEU کانتینر در بزرگترین و پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی دوازده ماهه سال گذشته، خبر داد.

رونق تردد کشتی ها به بزرگترین بندر تجاری ایران

وی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال گذشته میزبان بالغ بر ۴هزار فروند شناور با تناژهای مختلف بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن افزایش ۲ درصدی داشته است.

ایدنی در ادامه خاطرنشان کرد: از این میزان شناور ورودی به بندر شهید رجایی، بیش از ۳هزار فروند بالای هزار تن وزن داشته اند.

نظر شما